Consulta pública UE sobre el sistema alimentari sostenible, la seguretat alimentària i la resiliència dels sistemes alimentaris

La Comissió Europea i el Comitè Europeu de les Regions han publicat dues consultes sobre el sistema alimentari sostenible de la UE, la seguretat alimentària i la resiliència dels sistemes alimentaris. Si hi esteu interessats, poseu-vos en contacte amb l’Oficina d'Europa i Estratègia Internacional per tal de facilitar la vostra contribució.

Consulta pública de la Comissió Europea sobre el “Sistema alimentari sostenible de la UE (nova iniciativa)”

L'objectiu d'aquesta iniciativa, estretament lligada a l’estratègia “De la granja a la taula”, és fer sostenible el sistema alimentari de la UE tot integrant la sostenibilitat en totes i cadascuna de les polítiques vinculades amb els aliments. En concret, la consulta servirà per definir el reglament que definirà les normes sobre l'etiquetatge de la sostenibilitat dels productes alimentaris, criteris mínims per a la compra pública sostenible d'aliments i sobre la governança i el seguiment.

La consulta es centra en qüestions generals relacionades amb la sostenibilitat del sistema alimentari, i vol atraure una àmplia gamma de, incloent-hi les autoritats públiques de totes els nivells de governança.

La data límit per enviar les contribucions, en qualsevol dels idiomes oficials de la UE, és el 21 de juliol del 2022. Entre les preguntes del qüestionari destaquem les següents:

• Quines són les accions més importants per fomentar la transició vers sistemes alimentaris sostenibles?
  • Quins factors, i en quina mesura, impedeixen prendre decisions sostenibles en relació a la producció, transformació, distribució o consum de productes alimentaris als agents del sistema alimentari?
  • Quin nivell de govern pot accelerar millor la transició vers un sistema alimentari sostenible?
  • A quin nivell ha de dur-se a terme la transició vers sistemes alimentaris sostenibles?

Trobareu més informació a:   https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13174-Sistema-alimentario-sostenible-de-la-UE-nueva-iniciativa_es

Consulta a les parts interessades del Comitè de les Regions “Salvaguardant la seguretat alimentària i reforçant la resiliència dels sistemes alimentaris”

D’acord amb el Comitè de les Regions (CdR), la guerra en curs a Ucraïna i les seves conseqüències pel què fa a la desestabilització del subministrament d'aliments haurien de portar a una reflexió sobre la necessitat de redefinir la política de producció i distribució d'aliments de la UE, contribuint no només a reduir els riscos, sinó també a aconseguir una seguretat sostenible en el subministrament d'aliments, millorant-ne la qualitat i reduint l'impacte ambiental de la producció d'aliments.

En aquest sentit, el CdR preveu adoptar un dictamen d’opinió per donar a conèixer la perspectiva local i regional en matèria de seguretat alimentària i de la resiliència dels sistemes alimentaris europeus en un context marcat per la guerra a Ucraïna.

La data límit per enviar les contribucions en anglès a nat@cor.europa.eu no està especificada, però és possible participar en la reunió en línia tindrà lloc el 22 de juny del 2022 a les 10:00. Es preveu que s’adopti el dictamen al Ple del CdR a finals de novembre del 2022. Entre les preguntes del document destaquen:

• Is the idea correct that the war in Ukraine should act as a catalyst for a fundamental reform of food production and distribution policy in order to improve EU citizens' quality of life and the competitiveness of the EU?
  • Should the European Commission change the agricultural policy paradigm towards increasing the importance of integrated farming (linked to the shift to organic farming), and what proportion of total food production could/should be constituted by this type of production?
  • Is the EU population willing to bear higher food supply costs in exchange for more supply certainty and more food of local/regional origin?
  • How can the problem of food waste be tackled effectively? Most food wastage take place in households, so is the only effective solution to shape the right social attitudes through awareness raising? Are any administrative or organisational measures known to be effective in this regard?
  • Is it reasonable to expect at EU level a higher proportion and scale of investment in research into healthy food production, particularly food with high nutritional value?
  • Is the idea of EU solidarity in the area of food security, which consists in counteracting the risk of EU regions experiencing shortfalls in the supply of particular foodstuffs, or even the risk of excessive fluctuations in their prices, the right one, and if so, what instruments should be used for its implementation? ​

Trobareu més informació a:  https://cor.europa.eu/en/events/Pages/hybrid-stakeholder-consultation-safeguarding-food-security-reinforcing-resilience-food-systems.aspx

Temes:
Territori