La Xarxa celebra 20 anys a Manresa, la mateixa ciutat on va néixer

La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat fou creada el 16 de juliol de 1997 en l'assemblea constitutiva que va tenir lloc a Manresa, on 118 municipis van formalitzar la seva adhesió.

La mateixa setmana i en a la mateixa ciutat, el 12 de juliol a Manresa, però 20 anys més tard s'ha celebrat la reunió de la Comissió de seguiment de la Xarxa en la qual s'han commemorat aquests 20 anys de feina continuada.

La reunió de la Comissió de seguiment de la Xarxa va dedicar-se monogràficament a presentar diversos capítols del Tercer informe sobre canvi climàtic a Catalunya, fruit de la col·laboració iniciada entre la Xarxa i el Consell Assessor pel Desenvolupament Sostenible de Catalunya.

En la commemoració de l'efemèrica, Valentí Junyent, President de la Xarxa, va repassar la Declaració de Manresa aprovada a l'Assemblea fundacional de 1997, on ja s'esmentava que "en els anys transcorreguts des de la recuperació de la democràcia, el món local ha estat protagonista en el procés de transformació dels nostres pobles i ciutats. En aquest període s´ha aconseguit superar dèficits històrics que fan ben diferent la realitat actual de la de fa 20 anys (...) (fent referència a 1977 fins a 1997). Per tant, les condicions són favorables per fixar nous objectius de desenvolupament que incorporin els reptes de qualitat i eficiència que la societat actual té plantejats, entre els quals destaquen una utilització diferent dels recursos naturals de tota mena (l’aigua, l’energia, el sòl, la biodiversitat, ...) i l’assoliment d’un alt nivell de qualitat ambiental i de vida, distribuït de forma equitativa i solidària. És a dir, obrir una etapa que ens permeti avançar cap a models de major sostenibilitat. "

Llegint-ho a dia d’avui i en el context actual podríem pensar som allà mateix, però en molts aspectes és evident hem avançat.

Amb el convenciment que som en el camí correcte de la història, però que el camí de la sostenibilitat és una cursa de fons com es demostra que han passat vint anys i encara ens sembla que tenim la major part de la feina per endavant, es va constatar que cal seguir treballant i seguir ampliant la base de la Xarxa i les connexions de la Xarxa amb el món local, amb el conjunt de les administracions i també amb la resta d’agents implicats en aquest camí.

Moment de la reunió amb la presentació del TICCC. Foto. Gonçal Luna

20 anys després, doncs, els objectius fundacionals de la Xarxa segueixen més vigents que mai i el fet que compti amb més de 280 membres adherits demostra la seva vitalitat i importància del treball en xarxa per avançar cap a unes ciutats i pobles més sostenibles.

Actualment la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat constitueix una plataforma de cooperació i intercanvi on els municipis troben un marc adequat per discutir els seus problemes, les seves inquietuds, les seves necessitats, les seves experiències, i promoure i dur a terme projectes d'interès comú.

Al llarg la seva trajectòria, la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat s'ha revelat com un magnífic instrument de treball per als municipis, un espai de trobada on els alcaldes, els regidors i els tècnics municipals han tingut l'ocasió de treballar plegats, intercanviar bones pràctiques, explicar-se on han tingut èxit i també, de vegades, quan han après d'experiències poc reeixides.

Per commemorar l'efemèride us presentem un breu recull d'alguns dels moments viscuts els darrers 20 anys.

Etiquetes:
20 anys