Com actuar en cas d'avistament de tortuga marina a la platja? (112)

Arran dels recents casos d'avistaments i postes de tortuga babaua (Caretta caretta) a les platges d'alguns dels nostres municipis, la Comissió del litoral de la Xarxa vol posar a l'abast dels ajuntaments i dels tècnics municipals alguns criteris i materials amb consells d'actuació. La tortuga babaua es una espècie Vulnerable que normalment fa la posta a les costes orientals mediterrànies, però recentment s’han detectat postes a les nostres platges, cosa que incrementa el valor dels nostres ecosistemes marins, però que alhora ens obliga a prendre les mesures màximes de protecció i sensibilització. Una gestió inadequada de la situació pot comportar conseqüències ecològiques greus!

En aquesta comunicació us adjuntem el material de sensibilització del projecte Caretta a la Vista!, consistent en tres cartells: "Com actuar si trobes una tortuga marina"; "Com reconèixer un rastre"; i "Cartell general del projecte", disponibles també a la secció de materials de la web del projecte. Us animem a fer-ne difusió entre el personal de brigada de platja. Si teniu necessitat de còpies d'alguns cartells en paper poseu-vos en contacte amb nosaltres.

Caretta a la Vista! és un projecte de divulgació de l’espècie que treballa perquè els municipis i els ciutadans tinguin totes les eines per detectar i reconèixer un rastre o niu de tortuga marina a les nostres platges, i perquè puguin actuar adequadament en el cas d'un albirament de tortuga babaua. El projecte compta amb la col·laboració del Centre d'Estudis del Mar de Sitges.

Com actuar?

Si veus una tortuga marina a la platja, el primer que has de fer és no molestar-la i trucar immediatament al 112 per informar de la situació:

No toquis la tortuga
No facis fotos amb flaix
No l’enlluernis
Evita que et vegi: no et posis davant del seu camp de visió

Petit comunicat del projecte arran dels recents avistaments

El passat 24 de juny es va alliberar una tortuga marina nidificant, que es va marcar amb transmissor per satèl·lit. Arran d’una ecografia que se li va fer per part de tècnics de l’Oceanogràfic de València, es va detectar la presència d’ous ens formació. Això significa que probablement sortirà en breu a nidificar en alguna platja de les nostres costes. Pel senyal senyal del satèl·lit, sabem que actualment es troba enfront de les costes de Vilanova i la Geltrú, per la qual cosa demanem als responsables municipals la màxima implicació per tal de donar una resposta ràpida i eficient a qualsevol evidència de nidificació (bé l'albirament d’una tortuga, l’observació d’un rastre a la platja o, òbviament una posta). A la web www.carettaalavista.com trobareu més informació sobre com actuar en algun d’aquests casos. Us recomanem especialment visitar l’apartat “Materials didàctics” on us podreu descarregar els pòsters pertinents i fer-ne difusió entre els potencials observadors de tortugues marines. Us preguem que en feu la màxima difusió a la ciutadania.

Per qualsevol dubte, podeu posar-vos en contacte amb l’equip coordinador del projecte a través del correu electrònic carettaalavista@uvic.cat.