La Generalitat, les diputacions de Lleida, Girona i Tarragona i el Govern andorrà, s'adhereixen a la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat

Les diputacions de Girona, Tarragona i Lleida, com a membres de ple dret, i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i el Govern d'Andorra, com a membres observadors; s'han incorporat avui a la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, en el marc de la 13a Assemblea General de la Xarxa que s'ha celebrat aquest matí al Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida.

El president de la Xarxa i diputat d'Espais Naturals i Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Joan Puigdollers, i la directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya, Assumpta Farran, han fet la presentació i han donat la benvinguda als nous membres de la Xarxa.

Puigdollers ha destacat que «amb aquestes incorporacions queda clara la vocació territorial d'àmbit català de la Xarxa i l'esforç municipalista pels temes mediambientals».

L'Assemblea de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitattambé ha aprovat l'informe de gestió de les activitats generals de la Xarxa, entre les quals destaca una proposta sobre la millora de la qualitat de l'aire a les ciutats i pobles sota el lema 'Per un aire més net'. Segons el document aprovat, la reducció dels nivells de les partícules en suspensió de l'aire representaria un increment en l'esperança de vida.

En aquest sentit, els membres de la Xarxa s'han compromès a impulsar mesures de fiscalitat ambiental local a través de la modificació de l'impost de circulació en funció de les emissions de NO2, partícules i CO2. També es comprometen, entre d'altres mesures, a aprovar els Plans Locals de la Qualitat de l'Aire o incorporar els criteris de millora de qualitat de l'aire als respectius Plans de Mobilitat i d'Energia Sostenible Local.

D'altra banda, l'Assemblea ha aprovat l'anomenada Declaració de Lleida, un document que recull el compromís dels membres de la Xarxa en favor de l'educació ambiental. Així, han acordat potenciar les polítiques d'educació per la sostenibilitat de manera transversal en el mateix àmbit municipal.

El president de la Xarxa, Joan Puigdollers, ha remarcat que tots aquests acords tenen «un efecte directe en l'estalvi econòmic dels ajuntaments», i ha afegit que «els ciutadans també han de contribuir directament, anant a peu o bé en bicicleta en els trajectes curts, o bé amb l'ús del transport públic».

Durant la trobada també s'ha obert un debat sobre el paper que han de tenir els espais periurbans, com a elements de gestió del territori i promoció econòmica local i, en concret, les noves estratègies d'impuls als horts urbans, socials i escolars.

Per això, a la tarda, i com activitat complementària, a partir de les 16.00h, s'ha organitzat una visita al parc Científic i Tecnològic Agroalimentari per tal de conèixer l'activitat del parc. Els visitants també podran assistir a una interpretació de l'Horta de Lleida.