La transversalitat, una nova forma de treballar en els grups de treball de la Xarxa

Un cop aprovats els nous Grups de treball i Comissions a la 16a Assemblea general de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, les activitats d'alguns grups i comissions ja s'ha iniciat amb el treball transversal com a teló de fons. L'estrategia de la Xarxa pels propers anys es basa en potenciar la sostenibilitat en el sentit més ampli i integrador, motiu pel qual es promou la interacció entre les esferes ambientals, socials i econòmiques en les activitats que es promouen: el treball transversal dins i fora dels ens locals és una eina indispensable per aprofundir en aquesta Sostenibilitat, en majúscules.

Horts socials

És el cas del cicle de tallers d'Horts socials, que va començar el dia 19 de febrer i en el qual més de quaranta tècnics municipals tant de serveis socials com de medi ambient, a parts iguals, es van trobar per aprendre i compartir reflexions sobre els objectius dels projectes d'horts socials. Tal i com va explicar Guillem Tendero (IGOP) en la ponència inicial, els horts socials "poden ser una resposta a l'emergència social i la crisi ecosocial". L'agricultura social té com a objectius promoure activitats terapèutiques, educatives, d'inserció sociolaboral i/o de millora de les condicions de vida i l'entorn per mitjà de l'activitat agrària i està dirigida a diferents tipus d'usuaris en funció del perfil de les participants. Els beneficis dels horts socials tenen relació amb una millora de la dieta, la condició física, l'autoestima i l'autonomia, les habilitats socials i el suport mutu, l'autoorganització, la solidaritat i la corresponsabilitat.

Els participants del taller van definir els objectius que han de tenir els projectes d'horts socials, que van des de la inseració social, laboral i comunitària, fins a la millora de la sobirania alimentària i el territori.

Pobresa energètica

El Grup de treball d'Energia Sostenible local va començar a funcionar el passat 22 de febrer i la primera temàtica que va tracar va ser la pobresa energètica. Diferents administracions van exposar les seves experiències: Diputació de Barcelona, ICAEN, Ajuntaments de Barcelona, Cornellà de Llobregat, Sabadell, Mataró, El Prat de Llobregat, Sant Cugat del Vallès i l'Agència d'Energia d'Osona.

Tots els assistents van constatar la importància del treball coordinat i transversal entre els departaments de serveis socials i medi ambient, com a mínim, però també cal incorporar a professionals i tècnics municipals d'habitatge, promoció econòmica o de salut.