Reduir les emissions el 55% el 2030 i neutralitat climàtica el 2050

Aquests son els nous compromisos del Pacte dels Alcaldes i Alcaldesses pel Clima i l'Energia aprovats i que amplien l'ambició climàtica de les ciutats i pobles. El Pacte és el major moviment del món en accions locals relacionades amb el clima i l'energia sostenible local.

Dimecres 21 d'abril va tenir lloc una sessió telemàtica dels representants del Pacte d'Alcaldes i Alcaldesses pel Clima i l'Energia, on s'ha anunciat una renovació dels compromisos del Pacte alineats amb els objectius climàtics europeus.

L’actualització del nou compromís del Pacte d’Alcaldes incorpora els nous objectius de reducció del 55% pel 2030 i ser neutres climàticament el 2050, a més  elements d'accés equitatiu a l’energia i tot l’àmbit de l’adaptació al canvi climàtic. En aquesta sessió van signar el compromís els membres del Comitè polític del Pacte d’Alcaldes a Europa (COM Board) del qual forma part la diputada adjunta a la Presidència, Pilar Diaz, representant a la Diputació de Barcelona i a l’Aliança pel clima.

El 2021 constitueix una fita per al Pacte, atès que les ciutats signants han augmentat la seva ambició climàtica per assolir una visió comú: per al 2050, tothom viurà en ciutats descarbonitzades i resilients, amb accés a energia assequible, segura i sostenible. Així, dimecres 21 d'abril, els alcaldes i les alcaldesses, i els líders locals del Comitè Polític del Pacte, van mostrar el camí per donar suport a aquesta nova visió durant una cerimònia en línia que ha reunit més de 500 participants.

A partir d’aquesta sessió, es convida a totes les autoritats locals europees a unir-se al moviment i renovar i actualitzar els seus compromisos.

601bfb0f7c499dcba968a6c846ae8e41-600x200

Objectiu de neutralitat climàtica de la Unió Europea

Basant-se en una enquesta realitzada a les autoritats locals sobre l'objectiu de neutralitat climàtica de la Unió Europea, aquestes fites renovades reflecteixen el compromís dels líders locals amb una transició climàtica i energètica justa, inclusiva i respectuosa amb la ciutadania i els recursos del planeta. Més enllà de l'objectiu d'assolir la neutralitat climàtica per al 2050, els signants del Pacte d’Alcaldes també es comprometen a implantar mesures d'adaptació al canvi climàtic i per alleujar la pobresa energètica per mitjà d'una transició justa. Finalment, es comprometen a implicar la ciutadania, empreses i agents locals en la transició, contribuint així al Pacte Europeu pel Clima. El Pacte Europeu pel Clima és una iniciativa de la UE que té com a objectiu implicar els ciutadans i a les comunitats en l'acció pel clima i el medi ambient.

A l'acte també es va fer el nomenament oficial dels ambaixadors del Pacte dels Ajuntaments en el Comitè Europeu de les Regions, que des de 2008 recolza la iniciativa del Pacte i ha impulsat la intensificació de la cooperació amb la Comissió Europea. El Comitè de les Regions va nomenar a 27 membres, un per cada Estat membre, perquè es convertissin en els representants nacionals dins del Pacte de les alcaldies a Europa, de manera que donin suport i reforcin la iniciativa en els Estats membres de la UE.

ce84e84cf991ae74a7c4337326e67f8d-152x62.

La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat és entitat promotora del Pacte. Us anirem informant de més novetats.

Més informació sobre el Pacte d'Alcaldes i Alcaldesses pel Clima i l'Energia a la web