L'Agència de Residus de Catalunya obre una nova línia d'ajuts per als ens locals per a la retirada d'amiant

S'ha publicat la RESOLUCIÓ TES/2869/2020, de 31 d'octubre, de convocatòria d'ajuts destinats a la retirada, en origen, de residus de materials d'aïllament i de la construcció que continguin amiant, ubicats a l'àmbit territorial de Catalunya (ref. BDNS 532835).

Aquestes subvencions, de 2 milions d’euros, van en la línia de les accions que promou la Comissió interdepartamental per a l’erradicació de l’amiant a Catalunya.

Font: Generalitat de Catalunya​

L’Agència de Residus de Catalunya (ARC) ha obert aquest dilluns una nova convocatòria d’ajuts per a la retirada, en origen, de residus de materials d'aïllament i de la construcció que continguin amiant perquè s'efectuï amb les òptimes condicions, millorar el medi ambient i minimitzar el risc que aquest material comporta per a la salut pública. Aquesta línia, dotada amb dos milions d’euros, està adreçada a ens locals, administracions públiques i empreses sense ànim de lucre.

Es podran beneficiar de la subvenció les administracions públiques i empreses socials propietàries de béns immobles que continguin elements d'amiant procedents de la construcció i que impulsin la seva retirada. La subvenció cobrirà el 100% de les factures presentades, amb un ajut màxim de mil euros per tona de residus de la construcció que continguin amiant per actuació subvencionada, sense limitació de la quantitat de (tones) generades en cada actuació de desamiantatge sol.licitada. L'import inclou la manipulació i la retirada de l'amiant, i el seu transport, gestió i tractament mitjançant les empreses inscrites al Registre general de persones gestores de residus de Catalunya (RGPGRC).

Compromís per erradicar l’amiant

La gran majoria de residus d'amiant sorgeixen dels enderrocs, de les reparacions i de les operacions de retirada de materials amb amiant en edificis, instal·lacions i maquinària i s’han de recollir de forma separada de la resta de residus que es puguin generar. A finals de l’any passat, la Generalitat va constituir la Comissió interdepartamental per a l’erradicació de l’amiant a Catalunya, constituïda per representants dels departaments de Presidència; Vicepresidència i d’Economia i Hisenda; Treball, Afers Socials i Famílies; Salut; Territori i Sostenibilitat; Empresa i Coneixement; Educació; així com representats de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques; i de la Federació de Municipis de Catalunya.

Els ajuts que publicats avui van en la línia de les accions que promou la comissió, segons la normativa europea que persegueix l’eliminació segura de l’amiant. Aquest producte està prohibit a Catalunya des de 2001, tot i que es calcula que el que hi ha instal·lat encara suposa més de quatre milions de tones de fibrociment, una gran part del qual ha arribat o està arribant al final de la seva vida útil.

Temes:
Residus