La Diputació de Barcelona obté un premi europeu d'energia sostenible pel projecte Euronet 50:50

Mercè Rius, recollint el premi. Foto: Diputació de Barcelona

El projecte EURONET 50/50 liderat per la Diputació de Barcelona ha obtingut el Premi Europeu de l'Energia Sostenible 2013 en la categoria de "learning", que atorga la Comissió Europea conjuntament amb ManageEnergy. En l'edició de 2013 s'han presentat 224 projectes i el Projecte Euronet 50/50 ha estat premiat en la categoria "d'aprenentatge".

La cerimònia de lliurament dels premis es va celebrar ahir a Brussel·les en el marc de la Setmana Europea de l'Energia Sostenible. El premi va ser recollit per la diputada adjunta de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Mercè Rius.

El projecte Euronet 50/50 ha estat treballant durant tres anys (2009-2012) amb l'objectiu d'estalviar energia, reduir emissions de CO2 i abordar la lluita contra el canvi climàtic en les escoles d'arreu d'Europa. El concepte 50/50 introdueix un incentiu econòmic a les bones pràctiques d'estalvi energètic i s'aplica en aquells equipaments on els usuaris dels mateixos no són qui en paga les factures.

Un bon exemple en són les escoles on la comunitat educativa és usuària de l'equipament i els ajuntaments paguen els subministraments energètics. Amb el 50/50 tothom hi guanya: les escoles tenen un incentiu per estalviar energia aconseguint més diners per les seves activitats, els gestors dels equipaments (normalment els ajuntaments) disminueixen els costos energètics i tots ens beneficiem amb menys emissions de CO2 a l'atmosfera.

En el projecte s'han involucrat 58 escoles d'arreu d'Europa que han implantat la metodologia 50/50 aconseguint els següents resultats (dades 2011) tangibles: 6.900 alumnes, mestres, conserges i 43 ajuntaments treballant conjuntament per lluitar contra el canvi climàtic, assolint uns estalvis energètics mitjos del 10% i aproximadament uns 2.100 € estalviats per escola.

A la demarcació de Barcelona van ser 13 les escoles que van participar en el projecte, liderat per la Diputació de Barcelona, durant els cursos 2010-2011 i 2011-2012. «Al llarg d'aquests dos cursos, les escoles participants van poder estalviar entre uns 400 i 500 euros anuals en la factura de la llum», va destacar la diputada adjunta de Medi Ambient, durant l'acte de recollida del premi.

Mercè Rius també va remarcar que «gràcies al projecte, els alumnes de cinquè i sisè de primària van aprendre uns hàbits que van poder traslladar a casa seva». A més, la diputada va recordar que l'estalvi energètic aconseguit va revertir en la pròpia escola, ja que «els diners estalviats es van invertir en millores per aquests centres».

L'èxit aconseguit amb el projecte també s'ha vist reconegut amb la continuïtat del mateix amb el projecte Euronet 50/50 max que vol aplicar el 50/50 a 500 edificis educatius i a 48 altres equipaments. L'Euronet 50/50 max ha reeixit de la convocatòria Energia Intel·ligent 2012, té un pressupost de més de 1,5 milions d'euros i hi participen 16 socis de 13 països diferents, entre els quals hi ha la Diputació de Barcelona.

Podeu veure la notícia oficial de l'atorgament del premi clicant aquí.