I Jornada del cicle local de l'aigua. L'abastament d'aigua potable municipal en el context de sequera

dimarts
Juliol 2024
Data de finalització: dimarts, 16/07/2024 - 14:00

Aquí trobareu el programa de la Jornada i podreu formalitzar la inscripció.

La Diputació de Barcelona ha organitzat la I Jornada del cicle local de l’aigua. Aquest acte, que se celebrarà al Paranimf, Barcelona, el 16 de juliol d’enguany, se centrarà en el Programa sectorial de millora de les xarxes d’abastament d’aigua, la nova proposta d’ajuts a les infraestructures d’abastament d’aigua potable municipal.

Actualment, els municipis de la província de Barcelona disposen de xarxes d'abastament d'aigua construïdes en diverses èpoques i amb diversos materials, corresponents a les primeres obres d'urbanització de les poblacions. En la majoria dels casos aquestes xarxes no han estat objecte d'inversions en renovació i modernització des que es van construir, en alguns casos a inicis dels anys seixanta, setanta i vuitanta.

Les incidències més recurrents en aquesta tipologia de xarxes són les fuites associades a l'envelliment dels materials i la manca de control sobre els cabals subministrats. Aquestes dues problemàtiques són de vital rellevància en èpoques d'escassetat de pluges, com l'actual sequera que estan vivint les conques internes de Catalunya, en les quals s'engloba la majoria dels municipis de la província de Barcelona, amb més de 5,7 milions d'habitants.

Davant la manca d'aigua, els gestors de les xarxes es veuen abocats a dependre de l'aigua portada amb camions cisterna i, com a últim recurs, a les restriccions d'ús dels abonats. Tanmateix, està demostrat que els municipis que han invertit en la millora de la xarxa com la substitució de trams envellits, la instal·lació de comptadors i telecontrol o les campanyes de detecció de fuites han vist com els seus problemes hídrics han minvat i, fins i tot, desaparegut.

Així doncs, la Diputació de Barcelona es compromet a donar tot el suport als municipis per superar el gran repte de la modernització de les xarxes locals d'abastament d'aigua potable, i a afrontar amb les infraestructures necessàries els desafiaments climàtics futurs.

Temes:
Aigua