Disponible l'eina pel càlcul de l'impacte de les bonificacions fiscals a l'IBI per autoconsum fotovoltaic

Dentre les diverses accions que des d'un ens local es poden realitzar per impulsar la transició energètica, la fiscalitat ambiental és un àmbit on cal actuar també.

Les bonificacions fiscals dels impostos i taxes municipals a les instal·lacions d'energies renovables, com l'autoconsum fotovoltaic, més enllà de les obligacions legals, és una mesura que cada cop més ajuntaments estan impulsant.

Per aquest motiu, el Grup de treball de transició energètica al món local de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat ha presentat una eina per ajudar als ajuntaments a calcular l'impacte de les bonificacions en l'IBI per l'autoconsum fotovoltaic. L'eina es va presentar en la sessió del Grup de treball realitzada el 26 d'octubre.

A través d'aquesta eina en format full de càlcul un ens local podrà determinar l'impacte econòmic que pot tenir la bonificació a l'IBI que apliqui al seu municipi o àmbit territorial en qüestió, per a totes aquelles noves instal·lacions d'autoconsum fotovoltaic d'energia.

L'ens local pot definir els diferents criteris a aplicar, i en base a un import mitjà i un nombre de instal·lacions que determinem, obtindrà diferents escenaris. Els escenaris resultants poden ajudar a definir l'ordenança fiscal que se'n derivi de la voluntat d'aplicar aquesta bonificació a nivell municipal, impulsant així el canvi cap a un model energètic més just, descentralitzat i sostenible amb el medi ambient.

L’Eina permet definir criteris de la bonificació per a totes les instal·lacions, però si es desitja es poden aplicar criteris específics per a les instal·lacions d’autoconsum col·lectiu/compartit, o per a instal·lacions en les quals el titular formi part d’un col·lectiu social concret (per exemple, famílies nombroses).

Finalment, l'eina facilita la preparació de la memòria econòmica sobre l'impacte econòmic i ambiental de la mesura, pas necessari per a qualsevol modificació d'una ordenança fiscal.

Esperem que us sigui d'utilitat

Eina pel càlcul v.0.6.

Elaborada per la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona amb el suport d'Ecoserveis.

Guia d'ús de l'eina Excel.

Tota la documentació disponible de la sessió del Grup de treball a l'enllaç.

Enregistrament de la sessió al nostre canal de Youtube.