L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú lluita contra la pobresa energètica

La regidora de Serveis Socials, Gisela Vargas, i el regidor d'Urbanisme, Habitatge i Medi Ambient, Gerard Llobet, han fet balanç de les dades d'aquest passat 2016 relatives a la pobresa energètica.

L'anomenada "pobresa energètica", derivada de la crisi econòmica i social, fa referència a les nombroses famílies amb dificultats per a afrontar les factures dels subministraments bàsics d'electricitat, gas i aigua.
Vargas explica que "des dels serveis socials municipals es fa un tractament global de cada persona, tenint en compte no només la pobresa energètica, sinó la situació social i econòmica de la persona en la seva globalitat". Però destaca la importància de les accions i els recursos destinats per l'Ajuntament per fer front a situacions de pobresa energètica.

En aquest sentit, des de fa uns mesos, la web municipal compta amb un apartat específic destinat a tota la informació sobre la pobresa energètica i els ajuts en els subministraments.
En aquest espai hi ha la informació necessària per obtenir els ajuts que serveixin per pal·liar els efectes de la pobresa energètica i les dificultats en el pagament de l'habitatge habitual.

La llei del Parlament de Catalunya 24/2015 dóna la possibilitat d'elaborar informes sobre vulnerabilitat energètica perquè les companyies no interrompin el subministrament a les famílies amb menys recursos. Durant el 2016 des dels serveis socials municipals s'han elaborat 330 informes que han evitat talls de subministraments. La regidora ha recordat que "les companyies envien al serveis socials municipals grans llistats de factures impagades, i des dels serveis socials es contacta amb aquelles famílies de les quals no es té expedient perquè puguin demostrar la seva vulnerabilitat i fer l'informe que eviti el tall. A les famílies que tenen expedient obert a serveis socials, l'informe s'elabora directament".

Pel que fa als ajuts econòmics per evitar talls en els subministraments, gràcies a la possibilitat d'aquests informes han baixat el 2016 fins als 347, quan l'any 2015 se'n van fer 526. Pel que fa als diners destinats, el 2016 han estat prop de 35.000 euros, i el 2015 87.000.

D'altra banda, a la ciutat hi ha 32 comptadors solidaris d'aigua instal·lats, un recurs específic per als habitatges ocupats que són propietat de bancs. Es tracta d'un recurs que es fa coordinadament amb la Companyia d'Aigües, per permetre l'accés normalitzat al servei, evitant riscos i que requereix que els usuaris paguin el consum.

Els professionals de serveis socials han rebut formació específica sobre pobresa energètica per part de l'Agència Local de l'Energia, i també sobre la llei 24/2015 de mesures urgents per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica.
Val a dir que la ciutat disposa de l'Agència Local de l'Energia (ALE), un espai especialitzat per atendre qualsevol demanda de la ciutadania en general i, també, d'aquells ciutadans derivats tant pels serveis socials com per l'Oficina Local de l'Habitatge. A l'ALE també es realitzen sessions formatives per ensenyar un canvi d'hàbits en el consum, per estalviar diners i energia.