DOCUMENTACIÓ: Guía de Orientaciones a los Municipios para el Fomento del Autoconsumo (IDAE)

Inclou recomanacions, consells i millors pràctiques per fomentar l'autoconsum als municipis i facilitar la tramitació administrativa de les instal·lacions d'autoconsum

Font: IDAE

La secretària d'Estat d'Energia, Sara Aagesen, ha presentat aquest dijous la 'Guia d'orientacions als municipis per al foment de l'autoconsum', un manual amb recomanacions, consells i bones pràctiques perquè els consistoris millorin els seus procediments amb relació a les instal·lacions d'autoconsum. La Guia, que es pot descarregar aquí , també ofereix informació sobre les diferents lleis del sòl autonòmiques i proporciona exemples d'ordenances municipals ja en vigor, amb la finalitat d'ajudar les entitats locals a realitzar la seva pròpia ordenança, d'acord amb les necessitats del autoconsum.

La Guia ha estat elaborat per l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), organisme públic depenent del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), i la Unió Espanyola Fotovoltaica (UNEF), en col·laboració amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP).

Es tracta d'un dels primers resultats del grup de treball constituït entre aquests tres agents juntament amb representants d'entitats locals i associacions sectorials, on s'analitza la tramitació administrativa i s'aporten propostes per a la simplificació dels processos, així com les necessitats d'adaptació de les normatives autonòmiques per permetre als ajuntaments l'adaptació de la normativa municipal.

Així mateix, la Guia es realitza en compliment de la Mesura 4 del Full de Ruta de l'Autoconsum i forma part de les fites compromeses al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) dissenyat per a l'execució dels fons europeus Next Generation EU.

Millors pràctiques als Ajuntaments

L'autoconsum d'energia elèctrica és un dels pilars fonamentals en el desenvolupament de les energies renovables i la seva implantació es vincula, en gran part, a entorns urbans, per això representa una oportunitat de desenvolupament per als municipis i els ofereix un mecanisme eficaç per a col·laborar en la transició energètica.

Els ajuntaments juguen un paper clau en el desenvolupament d'aquestes instal·lacions en intervenir en els moments inicials del projecte amb la sol·licitud de llicència d'obres. Per això, és fonamental desenvolupar mecanismes de facilitació d'aquestes instal·lacions a l'àmbit municipal. Amb aquest objectiu, la Guia presenta recomanacions i propostes de millors pràctiques en diferents aspectes de la tramitació municipal, que es poden tenir en compte a l'hora de desenvolupar procediments aplicables a l'àmbit local.

Un dels més importants és l'ús de sistemes de notificació mitjançant declaració responsable a les autoritzacions i llicències d'obra, un tràmit que ja és possible a la majoria de comunitats autònomes. A més, a la Guia s'analitzen altres informes que actualment ja no són necessaris, com ara certificacions de solidesa i estudis de càrregues, certificacions sobre reflexos, plans especials de protecció històric artístic o condicionants estètics, que no han de ser limitants de l'activitat d'autoconsum.

Ajuts per a l'autoconsum

El MITECO ha posat en marxa ajudes per valor de 660 milions d'euros, ampliables a 1.320 milions, per a instal·lacions d'autoconsum, emmagatzematge darrere del comptador i climatització amb energies renovables, i ha publicat el Full de Ruta de l'Autoconsum, un document estratègic que recull 37 mesures de sensibilització, formació a professionals o divulgació, amb la finalitat de millorar el coneixement i l'acceptació de l'autoconsum per part de la població. Entre aquestes mesures hi ha l' Oficina Virtual de l'Autoconsum habilitada a la pàgina web de l'IDAE un espai d'informació i assessorament per donar suport als consumidors (particulars, comerços i empreses) que vulguin optar per una instal·lació d'autoconsum.

Aquesta oficina se suma a altres accions de divulgació elaborades recentment per l'IDAE, com ara la posada en circulació d'un vídeo explicatiu sobre l'autoconsum i la seva implantació a Espanya, que es pot visualitzar en  aquest enllaç .

Informació sobre les línies de suport a l'autoconsum en el marc del PRTR, en aquest enllaç .

Podeu consultar tota la informació sobre el PRTR aquí .