La Xarxa es compromet amb els ODS

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible han estat l’eix de la 19ena Assemblea de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat celebrada aquest 20 de febrer al Mon Sant Benet, a Sant Fruitós del Bages, en el marc del IV Fòrum de Medi Ambient i Món Local.

L'Assemblea ha presentat un debat sobre l'Agenda 2030 al món local, a càrrec de Salvador Gausa, Director de Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona, i Josep Maria Planas, sub-director general d'Informació i Foment de la Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, en el qual es van fixar les claus per la localització dels ODS al món local.

Fruit del debat, s'han presentat exemples de localització dels ODS a diverses ciutats i pobles membres de la Xarxa resumides a la foto de grup i dibuix següent.

Per altra banda, la Xarxa ha acordat en la 19ena Assemblea, a través de la “Declaració de Sant Fruitós del Bages” assumir l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible com a paradigma d’actuació de les ciutats i els pobles per al proper decenni, instar als representats durant el proper mandat que l’Agenda 2030 sigui l’eix vertebrador de les temàtiques i estructura de funcionament de la Xarxa i fer valer la localització dels ODS en el si de les ciutats i pobles; també a difondre les accions dels membres en aquest sentit i promoure accions per informar i sensibilitzar la ciutadania sobre la localització de l’Agenda 2030.

La declaració referma un compromís que sempre ha estat a l’ADN de la Xarxa. Així s’ha demostrat amb el relat de l’activitat de la Xarxa durant els últims quatre anys en clau ODS. Imma Pruna, com a cap de la secretaria tècnica de la Xarxa ha fet la presentació de la Memòria de gestió del mandat localitzant cadascuna de les accions en un objectiu global (ODS), localitzant en les ciutats i pobles fites concretes i mostrant exemples d’èxits d’actuacions municipals en cada ODS.

En aquest sentit cal destacar que des de setembre de 2015 a febrer de 2019, la Xarxa ha organitzat 200 accions en conjunts: 92 reunions de grups de treball, 108 activitats a les quals han assistit 8.800 persones, ha generat més de 50 productes i materials i ha coordinat 5 campanyes de sensibilització ambiental vinculades a grans esdeveniments de sostenibilitat.

L’Assemblea ha servit també per aprovar la incorporació de dos nous membres: l’Ajuntament d’Amposta i el Consorci de Tractaments de Residus Sòlids Urbans del Maresme. S’ha aprovat també l’adhesió de la Xarxa a l’Observatori Catalunya Circular i al Pacte per a l’adaptació al canvi climàtic (LIFE Clinomics).

Agenda 2030: Una estratègia ambiental, econòmica i social per un nou món

L’Agenda 2030 és una agenda integral i multidimensional, que contempla les tres cares del desenvolupament sostenible: l’economica, la social i l’ambiental. Es d’aplicació universal i es desplega mitjançant una bateria de 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) a través dels quals es proposa abordar els grans reptes globals, des de la lluita contra la pobresa, la injustícia, la desigualtat i el canvi climàtic, fins a la promoció de l’educació, la salut, la pau i la sostenibilitat.