La Diputació de Barcelona ha presentat un mapa dels equipaments d’educació ambiental públics de la província de Barcelona, aprofitant la celebració el Dia Mundial de l'Educació Ambiental el 26 de gener. La Diputació en gestiona una tercera part.
La Diputació de Barcelona [2] ha publicat un inventari d’equipaments públics d’educació ambiental de la província, que ja es pot consultar en una capa del Sistema d’Informació Territorial d’Acció Climàtica (SITAC) [3]. El mapa, promogut per l’Àrea d’Acció Climàtica i Transició Energètica mostra que gran part dels 155 equipaments inventariats a la província han estat impulsats per administracions supramunicipals.
El cens ha estat elaborat a partir de fonts públiques i una enquesta en línia als ens locals de Barcelona, mostra que:
No s’han inclòs en l’inventari els equipaments de gestió de residus (deixalleries, plantes de triatge o tractament entre altres) o de tractament d’aigua que desenvolupen visites a les seves instal·lacions.
Si teniu un equipament d’educació ambiental al vostre municipi i no surt al visor, ens podeu escriure a oteducaciopa@diba.cat [7] i l’afegirem.
I recordeu que fins al 8 de febrer ens podeu sol·licitar suport tècnic [8], en el cas que vulgueu millorar algun aspecte del vostre equipament o en vulgueu redactar el pla director.
La Diputació de Barcelona, mitjançant les àrees d’Espais Naturals i Infraestructura Verda i Acció Climàtica i Transició Ecològica, desenvolupa des de fa anys un pla conjunt d’educació ambiental entre els àmbits de la Xarxa de Parcs Naturals i de medi ambient. Davant de la crisi climàtica i de biodiversitat, el treball promou objectius de sostenibilitat que també estan recollits en els plans de mandat corporatius, de la Unió Europea i de l’Agenda 2030.
Tant als espais protegits, com en l’àmbit de la sostenibilitat local, l’educació ambiental s’està consolidant cada vegada més com una eina de gestió. El pla conjunt d’educació ambiental és un exemple de cooperació entre àrees, que explora les possibilitats de sinergia en àmbits com la comunicació i la difusió interna i a la ciutadania, la disponibilitat de recursos, la formació conjunta o l'organització de jornades. També incideix en aspectes més específics, com ara el compartiment d’informació o la transferència de metodologies.
En aquest sentit, la Declaració del Congrés Nacional d’Educació Ambiental [9], a la qual està adherida la Diputació de Barcelona, subratlla que des del treball cooperatiu es podran generar actuacions transformadores i de futur.
D’altra banda, la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona [4] s’ha dotat d’un Pla marc d’educació ambiental i voluntariat [10] (2022-2026), que es desplegarà a cadascun dels espais protegits i que s’estructura a partir de la participació activa dels agents del territori.
Enllaços:
[1] https://xarxaenxarxa.diba.cat/members/collge
[2] https://diba.cat/
[3] https://gisportal.diba.cat/sitac/do/eeap/
[4] https://parcs.diba.cat/
[5] http://www.amb.cat/web/territori/espai-public/punts-interes/jugatecambiental
[6] https://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ca/equipaments-educacio-ambiental
[7] mailto:oteducaciopa@diba.cat
[8] https://catalegdeserveis-cercador.diba.cat/fitxa?id=132177
[9] https://www.cnea.cat/declaracio-congres
[10] https://www.diba.cat/espais-naturals/pla-marc-d-educacio-ambiental-i-voluntariat
[11] https://xarxaenxarxa.diba.cat/node/8957