
L'Assemblea General celebrada a Lleida va aprovar l'Acord de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat per un Aire més Net [2]. L'acord insta a totes les ciutats i pobles, especialment els 40 ajuntaments inclosos en les zones d’especial protecció per a la millora de la qualitat de l'Aire, a presentar l’Acord de la Xarxa per un Aire més Net [2] en els respectius plens municipals .
La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat disposa d’un Grup de treball específic per a la Millora de la Qualitat de l’Aire amb l’objectiu d’establir un espai comú entre els municipis i les administracions supralocals per millorar la qualitat de l’aire.
Fruit d’aquesta trobada comuna entre les diverses administracions actuants en el marc de la xarxa i de les propostes del Pla d’Actuació per a la Millora de la Qualitat de l’Aire a Catalunya 2011-2015 de la Generalitat de Catalunya, es va proposar impulsar un Compromís dels Alcaldes i Alcaldesses per un Aire més Net – símil al Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per una Energia Sostenible Local .
El plantejament inicial, però, no satisfeia el punt de vista general i comú de molts ens locals sobre com abordar la qüestió de la contaminació de l’ambient atmosfèric local, en tant que els problemes en la qualitat de l’aire tenen un caràcter estructural i són d’abast territorial general, i per tant cal abordar-los des dels corresponents nivells de responsabilitat (europeu, estatal, regional) de forma coordinada.
La Comissió de seguiment de la Xarxa va acordar, doncs, preparar una proposta de posicionament de la Xarxa sobre l’Aire més net, veure quins compromisos reals poden assumir els municipis i demanar a la Generalitat comptar amb els municipis en aquesta qüestió de forma participativa.
Aquest és el document que s'ha aprovat en l'Assemblea general fruit de la tasca de debat del Grup de treball de millora de la qualitat de l'aire.
Com veureu el document té una primera introducció en forma d’antecedents, on cal destacar:
Per aquests motius, en primer lloc, la proposta d’Acord insta i demana a la Comissió Europea, el Govern de l’Estat i la Generalitat de Catalunya a actuar en els seus àmbits de competència.
I en base a aquestes peticions, entenem que a l’escala local i al nivell de competències que pertoca, les ciutats i pobles tenim un paper clau a desenvolupar per promoure un Aire més Net a les ciutats.
Per aquests motius proposem comprometre’ns a una sèrie de punts i a desenvolupar accions per millorar la qualitat de l’aire, de les quals la proposta d’Acord en cita algunes de possibles, entre moltes altres.
Finalment, us volem instar a totes les ciutats i pobles, especialment els 40 ajuntaments inclosos en les zones d’especial protecció, a presentar l’Acord de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat per un Aire més Ne [2]t en els respectius plens municipals .
Preguem notifiqueu a la Secretaria tècnica de la Xarxa en cas que el vostre municipi aprovi l'Acord de la Xarxa per un Aire més Net. [2]
Enllaços:
[1] https://xarxaenxarxa.diba.cat/members/collge
[2] https://xarxaenxarxa.diba.cat/sites/xarxaenxarxa.diba.cat/files/acord_xarxa_sobre_aire_mes_proposta_per_assemblea_0.pdf
[3] https://xarxaenxarxa.diba.cat/sites/xarxaenxarxa.diba.cat/files/acord_xarxa_sobre_aire_mes_net_2013.doc
[4] https://xarxaenxarxa.diba.cat/node/2313