2on Fòrum de la Sostenibilitat de Secundària a Vilanova i la Geltrú

Aquest matí s'ha celebrat el 2on Fòrum de la Sostenibilitat per a Secundària organitzat per Agenda 21 Escolar de Serveis de Medi Ambient de Vilanova i la Geltrú i la Xarxa d’Escoles Sostenibles de Catalunya (XESC) a l'Auditori Eduard Toldrà i a l'Escola de Música Mestre Montserrat amb la assistència de més de  150 alumnes i professors d' ESO i Batxillerat.

Desprès de la recepció dels alumnes i professors Santi Alcaraz, responsable de la Gestió de Residus de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha fet una ponència sobre la gestió de residus a Vilanova i la Geltrú. Els alumnes de secundària s'han quedat bocabadats en escoltar les xifres: A Vilanova es generen 28.110,26 tones de residus i nomes es recicla el 21,53%, es a dir, 6052,26 tones. L' interès causat ha generat un allau de preguntes per part dels alumnes, que com no, es preguntaven què es podia fer per incrementar la recollida selectiva de residus.

Amb informació i dades t'ultima hora els alumnes  s'han dividit en diferents grups de treball, amb un clar objectiu d'aconseguir i trobar propostes per millorar la gestió de residus. Els alumnes han intercanviat experiències sobre les activitats d'Agenda 21 que es realitzen als seus centres i han decidit 3 accions clau per grup.

Paral·lelament als treballs de grup s'ha fet un taller de construcció de bancs amb palets europeus. Tots els alumnes han participat en la creació dels bancs que aniran destinats a l'Escola de Música per a la seva utilització. Amb aquesta activitat els alumnes s'han implicat en la millora de l'entorn a on es du a terme el fòrum amb una acció relaciona amb la reutilització de materials (en aquest cas palets), que és de vital importància en al gestió de residus.

Els professorat també ha intercanviat experiències i ha treballat per aconseguir un sistema estàndard de gestió d'Agenda 21 als centres educatius per a garantir la continuïtat del projecte al llarg del temps. També han creat unes propostes de millores com podria ser un Bonus de Reciclatge per als centres educatius.

Que és l'Agenda 21 Escolar

L'Agenda 21 Escolar és un programa pensat per facilitar la implicació dels centres educatius en l'ambiciós projecte planetari d'imaginar i construir un món millor i més sostenible, començant per la intervenció en l'entorn més immediat.

L'any 1992 va tenir lloc a Rio de Janeiro la Cimera de la Terra per afrontar problemes planetaris com l'exhauriment dels recursos i les desigualtats en la seva distribució, la contaminació que posa en perill la salut de les persones o la destrucció de la diversitat de la vida. Els estats van debatre estratègies per assolir un model de desenvolupament sostenible, que cobreixi les necessitats del present sense comprometre la capacitat de les generacions futures per satisfer les seves. I varen acordar un pla de treball per al segle XXI: l'Agenda 21.

Per fer realitat aquest projecte planetari cal "pensar globalment i actuar localment". Per això es va fer una crida a totes les ciutats perquè elaboressin la seva pròpia Agenda 21 Local, que tradueixi els objectius generals en actuacions concretes. Milers de ciutats arreu del món ja hi treballen. Barcelona també s'ha compromès i està elaborant la seva Agenda 21 a través d'un procés participatiu. Tots ens hi podem implicar: cada ciutadà, cada empresa, associació i entitat, cadascú al seu nivell, pot elaborar la pròpia Agenda 21. Les escoles també.

Es per això que l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú a través del Servei de Medi Ambient coordina amb els centres educatius (professorat, alumnat, monitors, personal no docent i famílies) l' AGENDA 21 ESCOLAR, com a projecte d’educació, participació i implicació cívica. Una invitació que és alhora reconeixement, estímul i suport a la tasca que molts centres ja fan en educació ambiental i una nova oportunitat de reforçar els vincles entre escola i ciutat.

Durant els deu darrers cursos els centres participants, han desenvolupat un ric ventall d’iniciatives de millora de la pròpia escola i de l’entorn que tenen com a objectius principals:

un procés participatiu
de revisió dels plantejaments i pràctiques educatives
i de compromís en accions de millora en relació a l’ambient i la sostenibilitat.