La comunicació efectiva i la mobilitat saludable, protagonistes de la segona jornada del 1r Congrés de la Qualitat de l’Aire

La segona jornada del 1r Congrés de la Qualitat de l’aire ha focalitzat l’atenció a la sensibilització, mobilitat i modelització amb 8 noves sessions impartides per ponents procedents de diferents consistoris, plataformes per la qualitat de l’aire i una destacada presència de l’Autoritat del Transport Metropolità.

La primera ponència del dia ha anat a càrrec de la Sra. Maj-Britt Larka, del Ministerio para la Transición Ecológica, que ens ha aportat xifres sobre el repte dels sostres nacionals d’emissions, situant-nos dins el 1r Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica 2019-2022. Mesures estratègiques, amb paquets que compten amb més de 50 mesures per a la seva implementació al 2030.

Mobilitat, urbanisme, i canvi d’hàbits

Com a cloenda, l’acurada reflexió del Sr. Jordi Sunyer, coordinador del Programa d’Investigació de la Infància i el Medi Ambient de ISGLOBAL i professor de medicina preventiva i salut, que ha fet una valoració científica i social d’un Congrés pioner en la matèria de la qualitat ambiental. Sunyer ha destacat el nivell dels ponents estrangeres i nacionals. “Aquest és un congrés que aplega gent de diferents orígens i sectors, que constata que la riquesa intel·lectual i energètica al nostre país és notable i amb senyal d’esperança”. Cinc són els punts que Sunyer ha volgut posar en relleu.

- Efectes de la salut: No hi ha dubte.

Asma, Hictus, càncer de pulmó, Alzheimer, i altres malalties, són efectes de la contaminació de l’aire sobre la salut. Així ho ha subratllat Sunyer. “La ciència és la més honesta de les formes de coneixement. Els investigadors proveïm d’evidències, nosaltres creem alarma, despertem la sensibilitat” ha declarat, acompanyant-ho de dades fefaents a nivell científic: “Cada dia es publiquen 8 articles sobre els efectes de la contaminació humana a la salut. 60 articles a la setmana. 3000 a l’any. El problema és que no ens creuen!”.

- Atmosfera: Diagnosi clara.

Sunyer ha reclamat un mapa més acurat de tots els territoris i localitats que vagi més enllà de Barcelona i rodalia. Atenent a l’estat de l’atmosfera, ha accentuat que “No hem de despreciar el tema de la biomassa, perquè pot tenir tant o més efecte que l’ozó”.

- Perquè actuar? Aire net és un bé, és un dret.

“Per benestar, per futur de les noves generacions, i més enllà! Perquè més enllà de les raons dels ecologistes, hi ha raons de justícia” així ha volgut posar en relleu les mesures de justícia que han sortit durant el Congrés atenent també els valors. “Som una societat que valorem més la rapidesa i la privacitat” afirma Sunyer, demanant honestedat per part de tots els agents, en especial els caps dels consistoris.

- Què fer?

El científic de l’Institut de Salut Global de Barcelona ha remarcat la complexitat, els nivells legals i sobretot la diferenciació entre el bé comú i l’individual en qüestions de mobilitat, urbanisme i hàbits adquirits.

- Ciutats Model : El motor de canvi

“El motor de canvi són les ciutats”, reinvindica Sunyer apel·lant els centenars de models de coses fetes fins ara però que cal adaptar. Les Zones de baixes, les de no emissions, les propostes per 2030 o algunes per al 2050, la desaparició dels vehicles de combustió, la inevitable lluita del vehicle privat versus el compartit, entre altres. Jordi Sunyer conclou que durant aquestes dues jornades s’ha parlat de molta experiència de mobilitat però és a la propietat de l’espai públic on ens barallem. “Els veïns han d’ocupar l’espai públic. Hem d’aprendre a compartir, a canviar els hàbits. La mobilitat és l’exercici físic que ens cal. Pel bé individual de la nostra salut i el comú”.

Balanç positiu del Congrés

L’organització ha fet extensives les xifres d’aquest 1r Congrés de Qualitat de l’Aire, celebrat a Fira de Sabadell gràcies a les 4 administracions (Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona i Ajuntament de Sabadell), el comitè científic assessor i l’ajut dels patrocinadors presents a la fira expositiva.

Amb una assistència de 360 persones (90% del territori català, 7% del territori espanyol i 3% Internacionals) i un pressupost de 46 mil euros (la meitat del qual procedent de recursos privats dels patrocinadors) el Congrés tenia la fita de compartir coneixement, crear debat i generar sinèrgies per a millorar la qualitat de l’aire. Posa punt i final amb l’esperança d’haver-hi contribuït.

El Congrés de la Qualitat de l’Aire es preveu com un esdeveniment amb continuïtat, a dos anys vista, en una nova seu. Salut i Aire Net*