Neix el Pacte Global d'Alcaldes pel clima i l'energia

El Pacte Global d'Alcaldes pel Clima i energia combinarà esforços i lideratges per accelerar l'acció climàtica a nivell local a tot el món.

Les dues principals iniciatives mundials de ciutats i governs locals que lideren la lluita contra el canvi climàtic, el Pacte europeu d'Alcaldes pel Clima i l'Energia (Covenant of Mayors) i la iniciativa d'Alcaldes (Compact of Mayors) han anunciat la formació d'una nova iniciativa conjunta mundial de ciutats i governs locals per lluitar contra el canvi climàtic.

Aquesta iniciativa - la primera d'aquestes característiques - crearà la major coalició mundial de ciutats compromeses amb el lideratge climàtic, sobre la base dels compromisos de més de 7.100 ciutats de 119 països i sis continents, el que representa més de 600 milions d'habitants i més del 8% de la població mundial.

El llançament del Pacte Global d'Alcaldes pel Clima i energia es produeix sis mesos després de la històrica conferència sobre el canvi climàtic a París, on les ciutats van ser unes veus crucials en la formació i la promoció d'un gran acord mundial, i és una resposta històrica i de gran abast pels líders locals del món al repte urgent sobre el clima.

Per al vicepresident de la Comissió Europea Maroš Šefčovič, en la presentació del Pacte Global, "el Pacte d'Alcaldes de la UE mostra que quan els alcaldes comparteixen una visió d'un futur baix en carboni i s'arremanguen les mànigues, les coses es fan. Treballar de baix a dalt i a prop dels ciutadans: aquesta és la força del Pacte a Europa. Avui, això es convertirà en la força del Pacte Global d'Alcaldes pel Clima i energia, una coalició que és veritablement única en l'escena global. Mai abans tantes ciutats es van unir, desitjoses d'inspirar-se les unes a les altres i a comprometre's col·lectivament per iniciar el camí cap a una societat baixa en carboni i resilient".

La nova iniciativa proporcionarà una plataforma comuna que reuneix les dades rellevants sobre les accions en energia i clima de les ciutats i pobles a través de l'actual plataforma del Pacte de la UE i les plataformes de suport a la iniciativa Compact of Mayors (CDP i Carbon Climate Registry), que permet la comparació dels progressos i èxits de les ciutats i pobles de tot el món, i posar-los a disposició del públic a través d'un nou lloc web nou del Pacte Global d'Alcaldes, que serà llançat al gener de 2017.

A Catalunya, més de 600 ciutats i pobles ja s'han compromès i adherit amb el Pacte d'Alcaldes pel Clima i l'Energia i entraran a formar part del Pacte Global per donar suport a altres ciutats i pobles de la resta del món.

En l'àmbit català, les quatre diputacions de Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida, l'Àrea Metropolitana de Barcelona, l'Institut Català d'Energia, la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i el Consell d'Iniciatives Locals pel Medi Ambient de les comarques gironines són les entitats coordinadors i promotores de referència del Pacte, i treballen conjuntament a través del Club del Pacte d'Alcaldes de Catalunya.