Les ciutats i pobles d'Europa s'adhereixen a la Declaració Basca, el nou full de ruta per les ciutats cap a la Sostenibilitat - DISPONIBLE EN CATALÀ (REVISADA)

Representants i líders locals reunits a la 8a Conferència Europea de Ciutats i Pobles Sostenibles han mostrat el seu suport a la Declaració Basca, un document que defineix els nous camins perquè les ciutats i pobles europeus puguin convertir-se en municipis productius, sostenibles i resilients, en el marc d'una Europa més habitable i inclusiva.

Podeu accedir a la Declaració Basca aquí.

Podeu accedir a la traducció en català realitzada per la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat

Podeu adherir-vos a la Declaració Basca aquí.

La Declaració Basca inclou un total de 15 vies per donar suport i accelerar les transformacions socioculturals, socioeconòmiques i tecnològiques que assegurin una qualitat de vida digna a la ciutadania, alhora que respecten els ecosistemes locals i globals i els recursos naturals disponibles .

La Declaració Basca remarca la necessitat i el desig dels líders locals de fer un pas més i de buscar maneres innovadores d'implicar la societat civil amb l'objectiu de superar els reptes econòmics, ambientals i socials i, al mateix temps, subratlla la importància de trobar solucions sostenibles que aportin valor econòmic per a benefici de la població local.

Reconeix també la necessitat d'accions transformadores per a "descarbonitzar" el sistema energètic, configurar patrons de mobilitat urbana sostenible, reduir l'explotació d'espais naturals, protegir i millorar els serveis dels ecosistemes i la biodiversitat, protegir els recursos hídrics i la qualitat del aire, adaptar-se al canvi climàtic, millorar els espais públics, proveir habitatges adequats, garantir la inclusió social i enfortir les economies locals.

La Declaració Basca té com a objectiu inspirar ciutats i pobles en els processos de desenvolupament i creació de les seves pròpies accions transformadores.

El document és un dels resultats més importants de la 8a Conferència Europea de Ciutats i Pobles Sostenibles, que s’ha celebrat a Bilbao del 27 al 29 d'abril de 2016, i és un pas important després de la Carta d'Aalborg (1994) i els Compromisos d'Aalborg (2004).

Més de 800 representants de governs locals i regionals, institucions europees i internacionals, organitzacions multilaterals, membres de la comunitat científica, del sector privat i de la societat civil, han pres part en la 8a Conferència Europea de Ciutats i Pobles Sostenibles per intercanviar experiències i debatre sobre idees.

Després de la Cimera de l'ONU sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible i la Cimera del Clima de París COP21, aquesta conferència és l'esdeveniment de referència a Europa en 2016 per al debat i l'intercanvi de coneixement sobre sostenibilitat urbana local.

La 8a Conferència Europea de Ciutats i Pobles Sostenibles està coorganitzada per ICLEI - Governs Locals per la Sostenibilitat, el Govern Basc, la Diputació Foral de Biscaia i l'Ajuntament de Bilbao, amb la participació de Udalsarea21 - Xarxa Basca de Municipis cap a la Sostenibilitat , i el suport de la Diputació Foral d'Àlaba, la Diputació Foral de Guipúscoa, i l'Ajuntament de Donostia / Sant Sebastià i l'Ajuntament de Vitòria-Gasteiz.