Carnaval de Vilanova i la Geltrú: Tradició i sostenibilitat

El Carnaval de Vilanova i la Geltrú ha estat un èxit, una vegada més. L’equip d’Agenda 21 però, vol posar fil a l’agulla a petits detalls que potser passem desapercebuts per a la majoria de vilanovins que són un exemple de com es poden consolidar i recuperar les tradicions amb idees innovadores i sostenibles. Enguany hem pogut tornar a gaudir dels carrers decorats, recuperant una tradició carnavalesca i alhora adequada als nous temps que vivim, reutilitzant materials i creant entorns col·laboratius entre diferents col·lectius de la ciutat. Especialment la participació de les Escoles, Llars d’infants i Instituts de Vilanova, les Associacions de veïns i altres entitats, totes elles coordinades per la FAC.

A l’equip d’Agenda 21 Escolar de Vilanova i la Geltrú, valorem molt positivament l’esforç que ha realitzat la FAC aquests últims anys i per això hem parlat amb el seu president, Pep Sendrós, per conèixer de primera mà les seves impressions.

En Pep ens explica com va sorgir la idea, i ens diu que Xavier Escofet va ser la persona que va tenir aquesta gran idea. Dit i fet, van començar a treballar i van a anar al Consell Escolar Municipal a exposar la seva idea. La FAC va exposar el concepte de la idea: les escoles feien de creadors de les decoracions dels carrers i els veïns les penjaven. Els responsables de la FAC feien de coordinadors i facilitadors. Això va passar fa ja 3 anys. Enguany el nombre de centres educatius i associacions participants ha crescut exponencialment i podem dir que aquesta iniciativa està gairebé consolidada.

Aquest any el carrer Sant Sebastià i el carrer Caputxins han estat decorats per l’ Institut Francesc Xavier Lluch i Rafecas i l’Escola El Cim, la Plaça dels Cotxes per l’Escola El Cim, la Plaça de les Cols per la FAC, el carrer Comerç per l’A.E. Talaia, el carrer Sant Gregori per l’Escola Volerany, el carrer de Sant Gervasi per l’ Institut Manuel de Cabanyes, el carrer Jardí i el carrer Teatre per l’AV Centre Vila, el carrer de l’Aigua per l’Escola El Cim, el carrer dels Mercaders pel Foment Vilanoví, el carrer Nou per l’Escola Ginesta, el carrer Sant Onofre per la Llar d’infants Xaloc, el carrer Santa Madrona per el Col·legi Santa Teresa de Jesús, i el carrer de Montserrat per la Colla d’amics “La Pelu”. Aquesta diversitat d’escoles i d’entitats són un exemple de treball en equip.

També volem destacar, que aquest any s’ha incorporat un nou concepte encara més sostenible. S’ha aprofitat la decoració de l’any anterior al carrer Sant Sebastià i Caputxins i s’ha posat al carrer de l’aigua. El concepte de les 3R, adaptat al carnaval, aplicant la segona R, la reutilització. Aquesta aplicació però va sorgir pensant en el que anys enrere es feia amb “Les Cubanites”, ens explica Pep Sendrós.

Per últim, en Pep, ens explica que no ha estat fàcil, ja que avui dia la tradició no és la mateixa que fa 25 anys i que ha estat molt complicat coordinar i posar d’acord al veïnat ja que ara els veïns no es coneixem com abans.

Aquesta iniciativa per recuperar la tradició amb sostenibilitat i fomentat la participació i l’economia col·laborativa la resumin en una frase de Pep Sendrós “Guarnir per fer poble

Coordinació Agenda 21 Escolar