La Cimera Mundial de Líders Locals pel clima aprova la Declaració de París de compromís de les ciutats en la lluita contra el canvi climàtic

La  Cimera Mundial de Líders Locals pel Clima que s'ha celebrat a l'Ajuntament de París, ha aprovat la Declaració de París, un document que recull el compromís dels líders locals d'arreu del món per fer front a l'alteració dels clima. La Diputació de Barcelona que s'adhereix a la Declaració mitjançant un Dictamen de Presidència*, participa en la Cimera amb la presentació del projecte ERDIBA-ELENA d'eficiència energètica, experiència que apareixerà destacada en la publicació central de la trobada com una de les 21 millors actuacions locals de mitigació i adaptació al canvi climàtic. *(pdf adjunt en aquesta notícia).

La Declaració de París, considera la contribució decisiva dels municipis i les regions a la COP 21, ha estat aprovada aquest matí a la seu de l'Ajuntament de París, sota la presidència de l'alcaldessa Anne Hidalgo, en el marc de la Cimera. La declaració serà lliurada demà dissabte per una delegació de líders locals i regionals a Ban Ki Moon, Secretari General de Nacions Unides.

En aquesta Declaració, signada per alcaldes, autoritats regionals i líders de governs locals d'arreu del planeta, s'assenyala que el canvi climàtic és un repte comú i que el progrés i les solucions climàtiques és una responsabilitat compartida i una qüestió de drets, d'igualtat i de justícia social.

Els signants de la Declaració es comprometen col·lectivament a:

1. Avançar-nos i superar els objectius previstos en l'Acord de París de 2015 en la COP 21 en tota l'extensió de les nostres autoritats.

2. Elaborar i explicar estratègies participatives de resiliència i plans d'acció per adaptar-nos a la creixent incidència dels riscos relacionats amb el clima de cara a l'any 2020.

3. Unir a les ciutats i regions de tot el món per oferir fins a 3,7 gigatones de reduccions d'emissions de gasos d'efecte hivernacle per a l'any 2030 –l'equivalent de fins al 25% de la diferència entre l'Acord sobre la COP 21 i l'estratègia de reducció de les emissions de "2 graus" identificada per la comunitat científica.

4. Oferir suport ambiciós als objectius climàtics a llarg termini, com ara la transició al 100% de les energies renovables en les nostres comunitats, o una reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle fins a un 80% per al 2050.

5. Participar activament en les nostres pròpies associacions i reunir-nos les organitzacions mundials, els governs nacionals, el sector privat i la societat civil per millorar el programa de cooperació i formació, progressar en la millora de les solucions al canvi climàtic, desenvolupar indicadors i promoure inversions i mecanismes innovadors de finançament dels projectes de baixes emissions a tot el món.

Per assolir aquests ambiciosos objectius, la Declaració manifesta el suport dels signats al Compromís per a l'Acció de la COP21 de París, enfortint iniciatives de creació de xarxes de ciutats i regions, i en particular, al Compact of Mayors, el Pacte d'Alcaldes i al Compact of States and Regions.

Programa ERDIBA-ELENA

En la Convenció de París, s'ha presentat la incidència del programa euripeu ERDIBA-ELENA, una iniciativa gestionada per la Gerència de Serveis de Medi Ambient de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat, que durant els darrers quatre anys ha treballat en la promoció de les energies renovables i l'eficiència energètica en els municipis de la província de Barcelona a través de 108 projectes que han generat una inversió de gairebé 100 milions d'euros i ha estalviat més de 22.000 tones d'emissions de gasos d'efecte hivernacle.

Font: Diputació de Barcelona