El món local vol formar part de la nova Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de Nacions Unides

La Diputació de Barcelona participa en la conferència "Connectant actors pel desenvolupament sostenible", en el context de l'Agenda 2030 de Nacions Unides, celebrada a Barcelona els dies 10 i 11 de novembre.

A finals de setembre, 193 caps d'estat van ratificar i es van comprometre davant d'una "nova agenda per a l'acció global", durant la Cimera de les Nacions Unides pel Desenvolupament Sostenible. Aquest procés, anomenat Agenda 2030, és ambiciós, aplicable universalment i transversal. L'Agenda 2030 reclama un món lliure de pobresa, fam i malalties, en què es reverteixin les tendències ambientals negatives i es posin, per davant de tot, els drets humans i la dignitat.

Ara, governs, organitzacions ciutadanes, científics, educadors i empresaris es troben amb el repte de fer costat Nacions Unides en l'assoliment dels 17 Objectius pel Desenvolupament Sostenible.

Valentí Junyent, diputat delegat d'Espais Naturals i Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, va participar en una de les taules rodones de la conferència per reflexionar com concretar aquests objectius a l'escala local: "Si mirem el passat, podem aprendre de processos similars que hem desenvolupat, des d'acords internacionals fins l'escala local, com en el cas de les Agendes 21 Locals o Pacte d'Alcaldes per una Energia sostenible local".

D'aquesta manera, es van posar sobre la taula els elements d'èxit de les Agendes 21 Locals, en què es treballa des del món local amb una visió global. Tots els municipis treballen en base a la mateixa estratègia i, amb el suport de la Diputació de Barcelona, es creen les regidors de medi ambient i sostenibilitat i la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat.

També es van exposar els elements d'èxit del Pacte d'Alcaldes: es tracta de la primera ocasió en que la Unió Europea vol treballar directament amb les ciutats i els pobles, amb el lideratge dels alcaldes i alcaldesses; es superen els 600 ens locals adherits a Catalunya; s'estableixen compromisos concrets i quantificables, ampliant del suport de la Diputació de Barcelona als ens locals i creant estructures de governança multinivell.

Finalment, Valentí Junyent va destacar que "des de la Diputació de Barcelona ens fem nostres els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides", concretant línies d'acció per a cada objectiu, i va manifestar el compromís per treballar colze a colze amb la Generalitat de Catalunya per concretar els mecanismes per implantar-los a les nostres ciutats i pobles.

Aquests compromisos es visualitzaran en la Pla de Mandat de la Diputació de Barcelona i en el Pla estratègic de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat.