3.600 milions d'euros per eficiència i renovables. Acte de reconeixement al Programa ELENA!

108 projectes d'energies renovables i eficiència, amb una inversió de gairebé 96 milions d'euros, a l'àmbit de la Diputació de Barcelona. Aquesta és una de les millors dades per entendre la magnitud del projecte ELENA, que va finalitzar el passat més de juny, després de 4 anys. Durant el III Fòrum de Medi Ambient i Món Local, organitzat per la Diputació de Barcelona, aquest 10 i 11 de març al Recinte Modernista Sant Pau, es va voler retre un petit homenatge, per ‘ser agraits', com va dir Joan Puigdollers, president de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, amb tot el que ha significat aquest programa de finançament europeu.

ELENA va ser iniciativa dels tècnics del Banc Europeu d'Inversions (EIB). En paraules de Joan Alario, director associat i cap de la Divisió Eficiència Energètica i Renovables d'aquesta entitat: ‘la Comissió europea va creure en nosaltres, i van trobar ens pioners que van creure en el projecte, com la Diputació de Barcelona'

El resultat és impressionant, assegura: ‘63 milions d'euros en subvencions, i hem mobilitzat més de 3.600 milions d'euros a tot Europa, amb empreses de serveis energètics i altres operacions de col·laboració pública i privada'.

Pioners a Europa
Pel que fa al projecte ELENA a la Diputació de Barcelona, ha aconseguit mobilitzar prop de 100 milions d'euros amb molt poca subvenció, gràcies a la col·laboració privada. Segons Joan Alario, laDiputació de Barcelona ha sigut pionera a Europa, en aquest primer gran programa de racionalització de l'energia local i l'eficiència.

Alario, ha subratllat en aquest acte d'homenatge que aquesta ha estat una primera etapa, i que ja s'està treballant per aconseguir una segona fase. El context conjuntural és dur, ha assegurat, és un programa que necessita el lideratge de la diputació i els ajuntaments per arribar a resultats adequats.

Respecte als resultats, el projecte ELENA ha deixat aquestes dades:

• 289 peticions de 142 ens locals.
  • Més de 2 milions d'€ en 204 contractes de suport tècnic pels Ajuntaments
  • 108 projectes realitzats que han generat una inversió de gairebé 96 milions d'€
  • 77 municipis, amb una població de més de 17 milions de persones.
  • La inversió generada ha multiplicat per 48 la despesa feta en el suport tècnic i jurídic
  • 52,3 GWh anuals estalviats
  • 21.593,8 TnCO2 no emeses
  • 9,8 GWh produïts amb energies renovables (principalment amb biomassa)